Historia och verksamhet

FÖRENINGEN

Katthuset i Vasa upprätthålls av en ideell förening som heter Hemlösa katters vänner i Vasa r.f. Föreningen grundades av några kattvänner 1993 för att hjälpa nödställda katter i Vasa. Till en början tog medlemmarna hand om hemlösa katter i sina egna hem och sökte nya varaktiga hem åt dem. De försökte även decimera antalet vildkatter i staden genom att blanda p-piller den i mat de lade ut åt vildkatterna.

1996 fick föreningen hyra ett gammalt trähus i Brändö (ca 2 km från centrum). Det blev katthuset! I huset finns, förutom ett karantänrum, 7 rum till katternas förfogande. Där får katterna en fristad tills deras ägare hittas eller tills ett nytt hem kan ordnas åt dem. Huset är byggt år 1870 och har således många brister, men det har även sina fördelar. Om somrarna ordnar föreningen ofta lopptorg på katthusets gårdsplan. Dit kommer folk gärna för att tillbringa en solig söndagseftermiddag och samtidigt se på katterna.

Nya katter som kommer till katthuset måste först sitta i karanten. Under den tiden vaccineras, avmaskas och kastreras katten. Katthuset har en egen veterinär som granskar och sköter alla katter som kommer till katthuset. Kattungar placeras ofta i hemvård tills de är i överlåtelseålder (14 veckor) och redo att påbörja livet i en egen familj. Katthuset har låtit bygga två uteburar åt katterna. Katterna kan alltså lufta sig utomhus året om.

200 KATTER PER ÅR

I mars 2001 firade vi i katthuset att vi har gett hem åt hela 1000 katter. Över 200 katter får alltså ett nytt hem via oss varje år. Katterna, som alla är veterinärgranskade, överlåts endast som innekatter. De nya ägarna måste underteckna ett överlåtelsekontrakt och förbinda sig att följa villkoren där. Vuxna katter är kastrerade, vaccinarade och avmaskade. Kattungar är vaccinerade och avmaskade. Om du är villig att ge hem åt en hittekatt kontakta katthuset!

Kattungssäsongen börjar i maj och pågår ända till hösten. Då har föreningens aktiva fullt upp. All hjälp behövs.

Katterna sköts på vardagar av unga praktikanter.

Medlemmarna i styrelsen

Medlemmarna i styrelsen svarar gärna på alla frågor.

Kirsti Koivula

ordförande