Historia ja toiminta

YHDISTYS JA KISSATALO

Vaasan Kissataloa ylläpitää vapaaehtoisvoimin Vaasan kodittomien kissojen ystävät ry. Yhdistys on perustettu vuonna 1993 muutaman vaasalaisen kissaihmisen voimin auttamaan hädänalaisia kissoja. Aluksi jäsenet ottivat kodittomia kissoja koteihinsa ja etsivät niille uudet kodit sekä jakoivat e-pillereitä pahimmille villikissa-alueille, mutta aktiivisten kissaihmisten voimin toiminnasta on kasvanut Vaasan alueen suurin kissojen löytöeläintoimija ja uuden kodin löytäviä kissoja talon kautta on vuosittain 250–300.

Tilat toiminnalle löydettiin vuonna 1996 Vaasan kaupungilta vuokratusta vanhasta puutalosta. Noin 2 km keskustasta sijaitseva Palosaaren Kissatalo tarjoaa suojaa noin 80 kissalle.Taloilla järjestetään avoimia ovia viikoittain sekä erilaisia myyjäisiä ja tempauksia. Esimerkiksi Palosaaren Kissatalolla järjestetään kesäisin pihakirppiksiä.
Avoimet ovet ovat sunnuntaisin 14-16.30 ja torstaisin 18-20.30
Olemme ottaneet voimaan uuden käytännön, joten varaathan jatkossakin ajan joko sähköpostitse tai kissatalon puhelimesta seuraavissa tapauksissa, ruuhkien ja jonojen välttämiseksi, aikoja on pääsääntöisesti varattavissa niille ajanjaksoille, kun talolla on avoimet ovet:

- tulet tekemään luovutuspapereita
- tulet haastatteluun, olipa haastattelun aihe vapaaehtoistyö, työkokeilu, työharjoittelu ja tai kissan hankintaan liittyvä haastattellu
- sekä muissa asioissa, joissa tarvitset erityistä apua tai neuvontaa

Muissa tapauksissa tulla avoimiin oviin ihan vain ihastelemaan kissoja, tuomaan lahjoituksia tai leikkimään kissojen kanssa. Muistathan että tilamme ovat rajalliset, joten sovi isompien lahjoitusten tuonnista erikseen.

TOIMINTA

Kissatalo vastaanottaa ensisijaisesti hylättyjä kissoja, pennut vastaanotetaan aina. Etenkin keväällä alkava ja syksyllä loppuva pentukausi on kiireistä aikaa talolaisille, mutta myös sään kylmetessä loukutetaan pitkälle talvea niin hylättyjä, kesyjä kissoja kuin myös villejä yksilöitä. Lisäksi Kissatalo tekee yhteistyötä Koiratarha Kulkurin sekä VESY:n kanssa suuremmissa operaatioissa.

Kissan saapuessa talolle se joutuu karanteeniin. Mikäli kissa on löytökissa, odottaa se omistajaansa lain määräämät 15 vuorokautta. Pennut pyritään sijoittamaan kotihoitopaikkoihin, kunnes ne ovat luovutusikäisiä ja valmiita aloittamaan oman elämän uudessa kodissa. Kissatalolla on oma eläinlääkäri, joka tarkistaa ja hoitaa kaikki talolle tulevat kissat. Jos kissaa ei noudeta 15 vuorokauden kuluessa, kissa leikataan, rokotetaan, madotetaan ja sille suoritetaan terveystarkastus. Mahdolliset vaivat korjataan ja parannetaan – haluamme tarjota jokaiselle kissalle toisen mahdollisuuden elää.

Kissatalolla arkisin tiloja siivoavat ja kissoja hoitavat työkokeilijat, oppilaitosten harjoittelijat ja joskus myös tarvittaessa vapaaehtoiset. Viikonloppuisin ja iltaisin Kissatalon ylläpidosta vastaavat yhdistyksen hallitus, aktiivit ja ihanat vapaaehtoiset. Työkokeilijoiden ja vapaaehtoisten tulisi olla täysi-ikäisiä.

Yhdistys, Palosaaren Kissatalolla toimiitäysin vapaaehtoisten voimin. Kulut kattaakseen yhdistys järjestää usein myyjäisiä, kirpputoreja, tempauksia sekä muita tapahtumia. Lisäksi talolla on myynnissä omia tuotteita kuten paitoja ja kalentereita. Yhdistys myös pyrkii levittämään tärkeää sanomaa kissojen leikkauttamisesta ja aktiivisesti mainostaa kissojen hyvinvointia ja terveyttä edistäviä kampanjoita.

Hallituksen jäsenet

Kirsti Koivula